avagy Zsófa gasztroblogja

Kezdetektől olvasója vagyok a gasztroblogoknak. Mágnesként vonzanak a jól bevált receptek, a mesés ételfotók. Mindemellett imádok a konyhában sürögni-forogni, kísérletezni, vagy a jól bevált receptekkel hódítani. És vásárolni. Mert hát az alapanyagokat be kell szerezni... Volt kitől megtanulnom az alapokat, hála a nagyszüleimnek, anyukámnak, de a legtöbbet a bloggerektől tanultam. Most éreztem elérkezettnek az időt, hogy én is valami maradandót alkossak. Ha másért nem, a magam örömére... De azért remélem mások is rám találnak!



2010. október 18., hétfő

A tökéletes csokoládé szuflé (souffle) málnapürével

 
Azt hiszem a csokoládé souffle-val kezdődött minden...

Számtalan receptet elolvastam a témában, aztán jött a kísérletezés, a sikeres kivitelezés és az elismerés! 

Akkoriban ötlött fel az a kósza gondolat a fejemben, hogy egyszer talán majd nekem is lesz egy igazi gasztroblogom, fényképekkel, receptekkel, csokoládé szufléval... És íme, ha elég kitartóan süt-főz az ember, sok dicséretet, elismerést bezsebel, akkor egyszer csak veszi a bátorságot, és belekezd ebbe a nagy kalandba, ami egy végtelen gasztoutazás és nem utolsó sorban a gasztroblogger számára megannyi öröm forrása is egyben.

Visszatérve a szufléra, talán nem túlzok, ha azt mondom, ritka az a hét, amikor nem készítem el ezt a desszertet. Egyszerűen imádjuk, nem lehet vele betelni! 

Vigyázat! Ha egyszer megkóstolod, nincs menekvés... 

Hozzávalók 2 személyre:

  • 1 egész tojás + 1 tojás sárgája
  • 3,5 dkg kristálycukor
  • 1,6 dkg liszt
  • 6 dkg margarin
  • 6 dkg étcsokoládé (jó minőségű!)
  • margarin és keserű kakaópor a forma kiszórásához

Az elkészítése kellő precizitást igényel, de higgyétek el, megéri!

Elsőként vízgőz felett egy edényben megolvasztom a csokoládét és a margarint. A víz nem kell, hogy lobogjon, mert akkor megég a csoki, elég, ha gyöngyözve forr. Félre teszem a megolvadt egyveleget és néha megkeverem, hogy gyorsabban hűljön. 

Ami fontos! Sose essünk abba a hibába, hogy - jobb híján - tortabevonót használunk minőségi étcsokoládé helyett. 

Ez egy különleges desszert, számunkra fontos, különleges embereknek (és magunknak), így megérdemli a legjobb csokit!

A cukrot a tojással + a tojás sárgájával - robotgép segítségével - fehéredésig verem. Jó habos legyen, akkor az igazi!

Kimérem a lisztet és előkészítem a szufléformákat. Jó vastagon - de tényleg - az ujjaimmal kivajazom a formát, nem baj, ha kisebb vaj darabok is akár a forma oldalán maradnak, de azért törekedjünk minél egyenletesebb eredményre. Jöhet bele a keserű kakaó por! Megrázogatom, hogy mindenhol érje, majd a felesleget kiöntöm belőle. Barátnőm, aki szintén e recept alapján kápráztatja el férjét, liszttel szokta a vajas formát beszórni, szerinte az olyan jól néz ki, hogy a liszt fehér marad a csokicsodákon... Én ennek ellenére a keserű kakaóra esküszöm.

Időközben előmelegítem a sütőt 225 fokra. E hőfokhoz igazodik a sütési időm. Ugyanakkor számolni kell azzal, hogy minden sütő más és más, így meg kell tapasztalni annak érdekében, hogy utána már rutinszerűen menjen a művelet... Ha figyeljük, miközben sül a szuflé, az is sokat segít, hogy megítéljük, vajon kell még neki pár másodperc, vagy elkészült.

Szóval ott tartottam, hogy a sütő már melegszik, miközben kihűlt annyira az olvadt csokink, hogy ha a habosra vert tojást hozzáadjuk, az nem "csapódik" ki benne. 

Kézi habverővel a cukorral felvert tojást a csokihoz keverem, óvatos, egyirányú mozdulatokkal. Ha már egynemű krémet kapok, apránként hozzászitálom az amúgy sem nagy mennyiségű lisztet és kézi habverővel, lassú mozdulatokkal azt is hozzádolgozom.

A masszát ízesíthetjük fűszerekkel, például fahéjjal vagy őrölt chilivel... érdemes több változatot kipróbálni, hogy megtudjuk, melyik a szívünkhöz leginkább közeli verzió.

A masszát egyenlő arányba a két kivajazott formába öntöm (klasszikus szuflé formában a belső peremig) és ha a sütő elérte a megfelelő sütési hőfokot, beteszem.

Ekkor jön a stopper, mert itt ám minden másodperc számít! A két csokicsoda pontosan 6 percet tölt a sütőben. Így a belseje még selymesen olvadozó csokival lesz tele... és az nagyon jó ám! (minél tovább sütjük, annál kevésbé lesz a belseje folyós)

Ha lejárt az idő, kikapom a két formát. E műveletnél kéretik nagyon vigyázni, mert FORRÓ! Én bevallom, egyszer egy formát emiatt elejtettem... és mindamellett, hogy "úszott a konyha a csokiban", meg kellett osztozni a maradék egy adag szuflén...

Egy kistányért rakok a forma tetejére, átfordítom és óvatosan leemelem a formát, ami minden nehézség nélkül lejön a szufléról. Ha ügyesek voltunk...


Végül jöhet mellé a málnapüré.

Tekintve, hogy ennek a desszertnek az elkészítése és  elfogyasztása együttesen nem több, mint harminc percet vesz igénybe, a málnapüré is extra gyors módon készül hozzá.

Málnapüré:

15-20 dkg mirelit (ha van, akkor persze friss) málnát fél perc alatt a mikrohullámú sütőben alacsony fokozaton "felolvasztok". Hozzászórok egy zacskó vaníliás cukrot, elkeverem és botmixerrel pürésítem. Apró lyukú szűrőn átpasszírozom, hogy megszabadítsam a magoktól. 

A hideg-fagyos málnapüré és az olvadozó, forró csokoládé... kéretik elképzelni, majd kipróbálni!

(Figyelem: édesszájú férfiakat ezzel lehet igazán levenni a lábukról)

9 megjegyzés:

  1. Szia!

    Ma este megcsináltuk az első szuflénkat, a Te recepted alapján. Mindent betartottunk és isteni lett!!! Pont olyan, mint az éttermekben!! És nagy sikert aratott! :)
    Meg kell, hogy mondjam, még nem vagyunk járatosak a sütésben, de meglepő módon ez elsőre sikerült és nem volt nehéz, sőt gyorsan elkészült!! :)
    Szóval köszönjük nagyon, és gratulálok hogy ilyen jó receptet írtál, és ennyire érthetően!
    Köszönjük!
    Panni és Miki

    VálaszTörlés
  2. Nagyon örülök a sikereteknek! Próbáljatok ki más recepteket is...:)

    VálaszTörlés
  3. SZia!

    Nem vagyok egy nagy konyhatündér, de ezt kipróbálnám, mert imádom. Érdeklődnék, hogy a formákat vízbe állítva sütöd meg a szuflét? Ha igen hideg vagy meleg vízbe tegyem.

    VálaszTörlés
  4. Szia!
    Ahogy olvastam a szuflé receptet, folyt a nyál a számba. Direkt erre kerestem,mert szeretnék én is készíteni, de nem tudom,hol vehetek ilyen tálat, vagy hogy mekkora, és milyen szüksége.
    Kérlek ha tudsz, segíts, és gratulálok, az eredményt még nem tudom.
    Üdv. Kati

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én nemrég vettem Ikeában, de Butlersben is kapható, sőt még Tescoban is láttam.

      Törlés
  5. Most probaltam ki, es nagyon gyorsan es jol sikerult. A gyerekeknek egy kicsit keseru volt, nem lehet bele kicsit tobb cukrot tenni??

    VálaszTörlés
  6. Szia, ezt csak simán be kell tolni a sütőbe, tehát nem kell víz alá? Köszönöm a válaszod :)

    VálaszTörlés
  7. Szia.
    Köszönöm a recepted, nagy kedvenc nálunk. Néha a koliban is el szoktam készíteni, mert nem kell hozzá sok alapanyag és idő. Vanília fagyival, vagy savanyúbb lekvárral is próbáltam már, és úgy is zseniális.
    További jó főzöcskézést Neked!
    Zoli

    VálaszTörlés
  8. Szia! Imádjuk a recepted, nagyon sokat sütöm, viszont két adag sosem elég... Egyszer próbáltam duplázni az összetevőket, de úgy éppen hogy 3 kis tálkányi lett... Ha négy adagot szeretnék, szerinted hogyan változnak az arányok? Köszönöm a segítséged: Kriszti

    VálaszTörlés